Den här bloggen är nu avslutad. En stund till kommer du kunna läsa och kommentera gamla inlägg. Tack för att du tittar in! ♡

fredag 26 augusti 2011

Barnvagnshysteri eller vad?

Jag har aldrig tidigare riktigt reflekterat över symbolvärdet av en barnvagn. Inte förrän jag besökte en vän i Stockholm i somras. Tydligen är det så att man köper en speciell sorts vagn beroende på vilken stadsdel man bor i och till vilken samhällsklass man tillhör. Bor man i innerstaden, på söder eller östermalm, så har man en Bugaboo. Då är man hipp.

Sedan fanns det fler indelningar och märken, men dessa har jag redan glömt. Något jag minns var i alla fall att om man har en Emmaljunga så är man lantis. Behöver jag tillägga att jag har en Emmaljunga?

Jag hade precis besökt min syster, som bor på en gård. Min vagn var således ganska lerig. Den är inte heller särskilt nätt. Men den funkar superbra på grusvägarna på landet. Jag kände mig dock lite malplace när vi gick in i en galleria i Liljeholmen. Eller rättare sagt, jag kände mig som en lantis. Det kändes som om alla visste att jag minsann inte kom från Stockholms innerdelar. Inte med en sådan vagn.

Nu är ju jag en stolt lantis, så för mig var det helt okej. Men det var en ny känsla. Kanske är det såhär i fler städer? Jag vet inte. Ska kolla in om det är likadant i Karlstad nästa gång jag är på stan.

2 kommentarer:

  1. Med all säkerhet finns säkert en viss indelning men kanske inte lika tydlig som i en större stad. Karlstads "grädda" syns inte lika väl. Dock vet jag av säker källa att mest sålda barnvagnsmärke här är faktiskt just emmaljunga, vi är ett emmaljungalän :) även om många är nyfikna och tenderar att ta efter det som storstaden har. Jag är vagntokig och kan nog köpa hur många som helst om jag hade mer kulor än mammapeng;) just bugaboon är faktiskt en suverän vagn m många bra funktioner. Den har faktiskt tom utbytbara framhjul så att den fungerar bättre i terräng och snö. Vänder man dessutom så att de stora bakhjulen är fram är den super som terrängvagn! Detta är dessutom väldigt lätt eftersom styret är vändbart. Jag struntar dock i vilken samhällsklass jag tillhör när jag väljer mina inköp, mitt val grundas på behov, tycke och smak :)
    Ha det fint

    SvaraRadera
  2. Hej P, tack för kommentarer!
    Jag tycker det är ett roligt fenomen, och det finns nog som sagt överallt. Sen finns det ju såklart massa olika sorter av Emmaljunga och Bugaboo och allt vad det heter. Så man kan hitta det som passar ens behov bäst.
    Vi köpte vagnen begagnad av grannen och den har funkat utmärkt till två barn. Men är nog tur att vi inte ska ha någon mer för nu börjar den kännas sliten... :)
    Ha det gott!

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Du får gärna kommentera mina texter, då blir jag väldigt glad! (Har du inget blogg-konto så välj att kommentera som Anonymt och klicka på Publicera.)