Den här bloggen är nu avslutad. En stund till kommer du kunna läsa och kommentera gamla inlägg. Tack för att du tittar in! ♡

söndag 29 juni 2014

Ärtspaljé, glasögonröjning och blåbärsmums funkar när det regnar

Semestervädret har ju inte direkt briljerat, men för mig så gör det inte så mycket med lite regn. Vi har hunnit med att rensa båda barnens rum från onödiga leksaker som aldrig används och torka bort drivor av damm från hyllor som inte vidrörts på alldeles för lång tid. Anton har röjt som en galning och varit till stor hjälp. Han hittade ett par leksaksglasögon och utbrast:
- Shit vad det är jobbigt att städa! Jag måste nog ta på mig mina glasögon!


Sedan fortsatte han röja, med glasögonen på. 

När det var uppehåll mellan regnskurarna (men mest för att barnen höll på att riva stället, vi hade nog varit tvungna även om det regnat) så tog vi med oss smörgåsar ut i skogen. Och till vår stora lycka (mest Fabians, han har tjatat om det en evighet) så fanns det redan mogna blåbär. 



Förutom att man får mycket gjort inomhus så gör regnet också att det är väldigt gynnsamt att rensa i rabatter och trädgårdsland. Och med tanke på den senaste tidens brist på tid så fanns det en och annan ovälkommen grönska att rensa i landet. 

Ärtorna har börjat växa sig stora, så idag klippte jag ner en stor björkgren för att göra en spaljé åt de slingriga ärtorna. Björk är ju så tacksamt när det är färskt, för det går ju till och med att knyta de tunna grenarna med varandra. Jag tog bort alla löv och satte ner de grövsta pinnarna i marken, med lagom avstånd. Sedan slingrade och knöt jag smala grenar så att det blev som en spaljé. Lite pilligt, men mycket snyggare med naturmaterial, tycker jag. 

Före:

Efter:


Jag hoppas vädret blir lite bättre snart, men annars står bullbak på schemat imorgon. Det är främst till min kära syster, som vi hoppas kunna besöka i veckan. Jag vet att både hon och hennes sambo älskar bullar, men jag tror inte det ligger på deras priolista såhär några veckor efter förlossningen. Och så kanske vi provsmakar några. Så de inte smakar äckligt. Vad gör du när det regnar?

4 kommentarer:

  1. Vilken härlig uppsyn Anton hade med glasögonen på, och så Fabian med lycklig min i blåbärsskogen!
    Med de fina stöden syns det också att ärtorna har kommit en bra bit på väg. Snart får ni skörda!
    Hi, hi, det vore hemskt om bullarna blev äckliga! Så glad systra ska bli, om det nu blir några bullar kvar...! Hälsa så gott!
    Kramar
    Cia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får väl köra dubbel sats för att vara på den säkra sidan... :) Jag ska absolut hälsa, hon kommer bli jätteglad! Ha en fin måndag, kram Maja!

      Radera
  2. Det kan onekligen ha sina fördelar med att det regnar. Här har det röjts i barnens rum också känns skönt att få sådant gjort. Åh har blåbären mognat, då måste vi helt enkelt ge oss ut på blåbärsjakt fast det får gärna sluta spöregna först.

    fin vecka till dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är väldigt skönt att hinna med att städa. Och se, idag skiner solen, så idag blir det ingen städning! Hoppas spöregnet har slutat hos er!
      Kram Maja!

      Radera

Tack för att du tittar in! Du får gärna kommentera mina texter, då blir jag väldigt glad! (Har du inget blogg-konto så välj att kommentera som Anonymt och klicka på Publicera.)