Den här bloggen är nu avslutad. En stund till kommer du kunna läsa och kommentera gamla inlägg. Tack för att du tittar in! ♡

onsdag 16 juli 2014

Ibland är det jobbigt att vara förälder

Vissa dagar sätts ens föräldraskap på extra stort prov. Det räcker ju egentligen med kombinationen av att ett barn sätter sig på tvären med för lite sömn. Häromdagen testades min mammaroll på ett annat sätt, förutom den där vanliga bristen på tålamod. Och då var jag extraglad över att ha en trygg man till hjälp. 

Barnen spelade boll ute medan jag rensade ogräs i trädgårdslandet och min man gick med röjsågen. Plötsligt skrek båda barnen. Anton skrek att: FABIAN BLÖDER! och Fabian bara skrek.

En krock mellan barnen hade resulterat i en läpp i kläm mellan tand och huvud. Och läppar kan blöda. Och är också väldigt känsliga, fulla av nerver. Behöver jag nämna att de lätt går sönder och liksom trasar sig. Usch, jag gillar inte blod och blev alldeles darrig. 

Jag ville vråla: Ring 112, han förblöder! Men lyckades hejda mig och bad istället Anton hämta sin pappa. 

Det gör ont i hela kroppen när jag tänker tillbaka. Att se någon man älskar lida är jobbigt och jag hade gärna tagit över hans smärta alla dagar i veckan! 

Men så kom min kära, snygga, lugna man. Och ungefär samtidigt som jag höll på att svimma så tog han över. Med hjälp av Anton, som så gulligt försökte pigga upp sin bror, så fick de Fabian att lugna sig. Jag satt med huvudet mellan benen medan de tog tag i situationen. Blodet slutade rinna. Fabian slutade skrika. Det var tydligen inte så farligt som det först verkat. Ingen ambulans behövde ringas. "Det läker", tydligen.

Det kan vara skönt att man inte alltid behöver lösa allt själv. 

Idag är mitt föräldraskap desto lättare. Anton har sovit hos mormor och morfar. Min man är på svensexa. Jag myser i soffan med Fabian. Igår kväll var jag ganska trött, efter att själv varit på möhippa på västkusten hela måndagen. Så när Fabian skulle sova så la jag mig tillsammans med honom. Och sov i elva timmar. Välbehövligt, kan man säga. Har börjat den här dagen med yoga och nu mys i soffan. Snart blir det frukost, med några av de bären vi plockade igår. Trevlig onsdag, kära du!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Du får gärna kommentera mina texter, då blir jag väldigt glad! (Har du inget blogg-konto så välj att kommentera som Anonymt och klicka på Publicera.)