Den här bloggen är nu avslutad. En stund till kommer du kunna läsa och kommentera gamla inlägg. Tack för att du tittar in! ♡

fredag 31 oktober 2014

Skryter vi eller är det bara vår verklighet?

Jag tänkte jag skulle berätta att Anton lärt sig läsa. Det tar lite tid, men läser gör han! Han fick en ny målarbok igår och frågade mig efter ett tag varför det just skulle vara MÖRKblå färg i ruta nummer 3.


Jag blev helt impad över att han kunde läsa det (små bokstäver och allt) och ifrågasatte såklart starkt hur han kunde veta det. (Ni vet väl att det är vår första reaktion när vi hör något nytt: Nej! Det kan inte stämma! Inte har väl jag vunnit på Lotto?) 

- Men kunde du läsa det? 
- Ja, svarar han lite ifrågasättande.
- Men du kan ju läsa, Anton! 
- Ja, svarar han väldigt nöjd.

Men så kom jag att tänka på att det här ju kunde låta skrytsamt. Och jag vill inte alls skryta om mitt barn. Så jag hoppas du inte läser det så. För jag inser att det beror oftast inte på hur vi skriver det, utan hur vi läser det. 

Vi kan anstränga oss allt vi kan för att inte låta skrytiga eller överdrivande. Men till sist är det alltid den som läser det som lägger in sin egen tolkning kring budskapet. (Det finns alltid 4-6 tolkningar av ett budskap, enligt teorin fenomenologi.) 

Och det är när man tänker så som man inser att det är vi själva, som lyssnare eller läsare, som är dömande. Som lägger in vår egen vinkel och bildar ett eget slutresultat. Som ofta är mycket mer dömande än vad det skulle behöva vara. Än vad det borde vara. 

Så nu tänker i alla fall jag försöka sluta döma någon innan jag vet. Försöka ta reda på fakta innan jag lägger in min egen tolkning. Alla har ju egna erfarenheter och tankar. Som jag inte alltid kan läsa.

Nu blev det väldigt djupt, såhär på fredagskvällen. Men jag lovar, jag har inte druckit vin. Jag ville bara skriva att min son lärt sig läsa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Du får gärna kommentera mina texter, då blir jag väldigt glad! (Har du inget blogg-konto så välj att kommentera som Anonymt och klicka på Publicera.)