Den här bloggen är nu avslutad. En stund till kommer du kunna läsa och kommentera gamla inlägg. Tack för att du tittar in! ♡

onsdag 7 januari 2015

När vi kramat ut det sista av jullovet så börjar rivandet

Under trettonhelgen fick vi besök av våra kära vänner från Örebro. Det blev mycket lek, prat och umgänge. Och som förra året så dansade vi ut granen tillsammans.

I det halvt ihopplockade köket dansade vi små grodorna.

Igår tog vi den sista promenaden med vovven (för den här gången) för idag hämtade de hem henne. Har känts helt tomt hela dagen. Vem vet, kanske det blir en hund någon dag. Barnen tyckte plötsligt det var jättekul att gå promenad, när det fanns en hund att hålla i.


Inatt kom snön till Värmland. Det hade kommit rejält med snö i morse och barnen var såklart lyriska. Snögubbebygget började direkt efter frukost. 

Den här gubben finns dock inte mer...

Men Antons tålamod brast direkt, när gubbarna välte då han tryckte in pinnar till armar eller stenar till ögon. När han gjorde en kickspark för att förstöra sin femte gubbe och var röd i ansiktet av ilska så fick jag rycka in som snögubbsbyggarproffs. En ståtlig hattbärare med palsternacksnäsa står nu på baksidan. Kanske har den smält till imorgon då det ska bli plusgrader. Vem vet. Men det var roligt att bygga.

Annars har den sista dagen på jullovet mest spenderats till att packa ner saker i köket i kartonger. Om allt går som planerat så levereras vårt nya kök imorgon. Då kommer det gamla att ryka med start på fredag och sen väntar minst en vecka utan kök. Härliga tider! Men det går ingen nöd på oss, eftersom mina underbara föräldrar erbjuder sov- och matplats hemma hos dem under byggperioden. Det blir lite längre att åka till skola, dagis och jobb (ungefär en kvart) men det går det inte att klaga på. 

Att sen få återvända till ett nytt kök kommer bli underbart. Jag kommer verkligen inte sakna momentet att dra ut den trasiga kompost- och soplådan. Eller att behöva hämta en stol för att överhuvudtaget hitta mjölet. 

Bänkskivan är dock försenad, för den gick sönder i frakten. Så vi får se när diskhon och spishällen kan komma på plats. Och vi är ju inte hundra säkra på att köket kommer imorgon. Annars kan det bli jobbigt. För här är redan rivandet och packandet påbörjat...

Inget mer te hemma för mig på ett tag.

Imorgon drar alltså jobbet igång igen för min del. Men jag börjar med två halvdagar, sen helg igen, så det ska jag nog orka. Har din vardag börjat? Hur gör du för att hålla kvar lite av ledighetskänslan och inte komma in i det berömda ekorrhjulet på en gång? (Jag för min del river ut köket...)

Vi njöt av sista lovdagen med mycket snölek och sedan varm choklad med grädde och marsh-mallows. 

6 kommentarer:

  1. Härlig avslutning på lovet! Ja du, ni har ju iaf fått lite snö, här är det barmark så långt ögat kan nå. Så härligt det låter att få gjort om köket, men som du skriver så är baksidan av myntet lite förlamning i vardagen. Men ni har ju turen då att ha extra boende så nära.
    Hoppas alla saker kommer i tid och att inte bänkskivan dröjer för länge!
    Ha en fin dag!
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråkigt med bara barmark! Snön töade bort dagen efter men nu är det åter minusgrader och frostvitt. Det gör ju så mycket bara det är lite vitt på marken, tycker jag!
      Köket står i lådor i garaget, förutom bänkskivan som kommer om några veckor... Men det är alltid nåt... Nu blir det mer packning innan vi flyr huset! :)
      Ha det fint, kram Maja!

      Radera
  2. Jag skulle gärna ha ett nytt fräscht kök för vårat är verkligen inte fint eller lätt att hålla rent. Jag är ledig i helgen och jag och dottern ska troligast bestämma vilken färg hon vill ha på byråerna jag ska måla. Hon gillar pastell så det blir det. Även fast jag själv gillar starkare färger men det är ju hennes rum, inte mitt :)

    Ha det bra i helgen!

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas ni hittade några fina färger! Och att målningen går bra! Såklart att hon ska få bestämma, det blir ju roligast då. Ha det gott, kram Maja!

      Radera
  3. Låter härligt med mjukstart på jobbet och nytt kök!
    Här längtar jag också efter ett nytt kök men vi har inget planerat. I morgon börjar vardagen på allvar, för nu har vi idag firat yngste sonen som fyllde år på Trettondagen. Kommit hem efter att ha kört 16 mil tur och retur genom ett snöigt Småland. Skönt att vara hemma igen och ta itu med vardagen i morgon!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj vad långt att köra. Men vad gör man inte för familjen!
      Ha det gott, kram Maja

      Radera

Tack för att du tittar in! Du får gärna kommentera mina texter, då blir jag väldigt glad! (Har du inget blogg-konto så välj att kommentera som Anonymt och klicka på Publicera.)