Den här bloggen är nu avslutad. En stund till kommer du kunna läsa och kommentera gamla inlägg. Tack för att du tittar in! ♡

måndag 17 augusti 2015

Glöm inte den inre muskulaturen

Något som verkar vara ett nytt påfund bland nyblivna mammor är att magmusklerna inte går ihop direkt efter graviditeten. (Alltså inte nytt på så sätt att det aldrig hänt förut. Det har nog bara inte uppmärksammats.) Det är långt ifrån alla barnmorskor som säger till oss gravida att de inte går ihop av sig själv. Och det är väl inte heller välkänt bland oss tjejer/kvinnor. Jag hörde då aldrig något om detta med mina andra barn.

För den som inte fattar vad jag menar så kan jag säga att magmusklerna glider isär när man blir gravid och får en stor mage. Ett tre-pack (alltså halva sex-packet) glider åt höger och ett åt vänster. Och tydligen så går det inte bara att hoppas på att det ska växa ihop igen. Och börja göra sit-ups direkt när bebisen pluppat ut. Nej, det är big no-no.

Det gäller att först träna den inre muskulaturen, dvs göra sjukt mycket knipövningar och astråkiga stillsamma övningar där magen inte belastas. Typ sitt på en stol med händerna på knäna. Dra in magen och spänn sedan musklerna runt bäckenbotten (anus, slida och urinrör). Håll spänningen fyra sekunder. Slappna av och upprepa igen, under trettio sekunder. Vila sedan i tio sekunder och gör samma grej igen i trettio sekunder. Eller så kan man ligga på rygg med benen uppdragna och lyfta huvudet upp en liten, liten bit. Och sedan ner igen. Sedan ökar man succesivt på efter hand. Sååå tråkigt. Men absolut jättenödvändigt! Annars förblir det liksom som en liten putmage. För evigt. Och man kan få svårigheter att träna och använda magen. 

Man ska inte göra detta bara för att magmusklerna  så småningom ska gå ihop. Även för att man ska slippa framfall och inkontinensbesvär. Låter kanske som om det bara är gamla tanter som kissar på sig. Men det är faktiskt vanligare än man tror att det kommer några droppar när man nyser eller hoppar. Och det är inte så roligt.

Det konstiga är bara att ingen berättat om detta förut. Jag har nyligen hört om några som blivit tvungna att operera magen. Antagligen helt beroende på att de börjat träna på fel sätt efter förlossningen.

Jag blev tipsad av min mamma, som är barnmorska, om att ladda hem en app (MammaMage) där man får lära sig dessa tråkiga övningar. Och så gör jag en massa yoga med s k rotlås, som jobbar med bäckenbotten. Förhoppningsvis är mina muskler nästan helt ihop igen, så jag kan börja träna som vanligt snart.

För att ta reda på om magmusklerna är delade: lägg dig på rygg med böjda knän. Lyft huvudet något, som en början på en sit-up. Känn sedan med fingrarna runt naveln och se hur många fingrar som får plats på bredden ovanför naveln, i en grop mellan musklerna. Ja, det funkar såklart att googla detta för att se filmer och mycket bättre förklaringar. För det finns ju info. Men det var bara ingen som serverat mig den tidigare. Så här serverar jag den till dig. Och glöm inte att det aldrig är försent att träna knipövningar. Gör det varje dag och känn skillnaden i hela kroppen! 

Så här skrynklig var min mage för nån vecka sen... (Det dröjer ju en stund för skinnet efter tredje barnet, tydligen.) Ingen brådska. Men jag jobbar på. Kniiiip!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Du får gärna kommentera mina texter, då blir jag väldigt glad! (Har du inget blogg-konto så välj att kommentera som Anonymt och klicka på Publicera.)