Den här bloggen är nu avslutad. En stund till kommer du kunna läsa och kommentera gamla inlägg. Tack för att du tittar in! ♡

fredag 4 september 2015

Barnyogadagen - för framtiden!

Idag, 4:e september, är det Barnyogadagen! Vad är då det, kan man fråga sig? En till "speciell" dag för att vi ska konsumera mer, kanske du tänker? Nej. Här har faktiskt nån tänkt till.
 
Barnyogadagen är en ideell satsning för att ge alla barn möjligheten att få prova på yoga. Såhär står det på barnyogadagen.se:
 
I yoga får barnen utrymme att leka, vara kreativa, lära känna sig själva, varandra och livet i nya former. Syftet med barnyogan är att öka barnets välbefinnande.
 
Barn utsätts för stress i olika former, yoga möjliggör för barn att hitta till ett lugn. Barnyoga skiljer sig från många andra aktiviteter eftersom den inte innehåller inslag av prestation utan skapar ett utrymme för barnen att vara.  
 
Eftersom jag själv tycker att yoga är en fantastisk form av träning och ett sätt att bli lugn och stressa ner så vill jag ju att så många som möjligt ska prova det. Tänk om fler kunde hitta sätt att må bättre och hitta trygghet i sig själva på. Då kanske det inte skulle bli så mycket bråk och krig i världen.
 
I år under barnyogadagen så kommer jag bara göra yoga med mina egna barn. Men nästa år hoppas jag kunna inspirera även andra barn genom att vara i barnens skola och på dagis för att göra yoga med dem där. Mitt mål är att börja en yogalärarutbildning i januari 2016 och även lära mig mer om barnyoga nu under föräldraledigheten. Det är ju ett perfekt tillfälle att lära sig något nytt.
 
Så hur gör man barnyoga? Jag kollade in ett klipp i morse för att få lite inspiration. Det var även ett inslag kring detta på Nyhetsmorgon tidigare i veckan. 
 
Visst. Idag finns det många andra barn i världen som behöver hjälp. Jag tänker delta i en insamling av kläder mm som ska skickas till Stockholm, för att sedan fraktas till Lesbos, dit många flyktingar kommit. Jag har även skickat pengar till Radiohjälpen. Så det är inte så att jag ignorerar globala problem.
 
Men jag tycker också att vi behöver ta hand om våra barn här och nu, som ju är vår framtid. Tänk om du kan påverka några stycken barn, bara några, att bli trygga människor. Som vågar säga nej till orättvisor och bråk. Som vågar stå emot förtryck och grupptryck. Som vet att vi alla är lika mycket värda. Då kanske vi kan göra världen till en lite bättre och tryggare plats, i framtiden.

 
Fabian vet hur man kan sitta
i lätt meditationsställning.
Clara ligger bredvid mig när jag yogar.
Ett försök att få oss på kort när vi yogar.
Katten Sven är också med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Du får gärna kommentera mina texter, då blir jag väldigt glad! (Har du inget blogg-konto så välj att kommentera som Anonymt och klicka på Publicera.)